اموزشی

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ به عنوان یک مفهوم نسبتاً جدید در دنیای مارکتینگ ظاهر شده است و تاریخچه دقیق ابتدای استفاده از این مدل در مارکتینگ مشخص نیست. اما می توان گفت که ایده ها و الگوهای افیلیت مارکتینگ از دهه ۱۹۹۰ میلادی شروع به شکل گیری کردند.یکی از نخستین مورد معروف افیلیت مارکتینگ، طرح "PC Flowers & Gifts" بود که در سال ۱۹۸۹ توسط ویلیام ج. توبین در زمینه فروش گل و هدایا آنلاین شکل گرفت. این طرح مشتمل بر پرداخت کمیسیون به اشخاصی که باعث معرفی مشتریان به وبسایت آن شرکت می شدند، بود. این ایده به عنوان یکی از پیشوندهای افیلیت مارکتینگ در نظر گرفته میشود.نتایج ابتدایی افیلیت مارکتینگ ممکن است متفاوت باشند و بستگی به شرایط و نوع کسب و کار دارد. اما به طور کلی، این مدل به دلیل اینکه به اشتراک گذاری هزینه های تبلیغات و افزایش فروش کمک می کند، به میزان قابل توجهی مورد استقبال قرار گرفته است. افیلیت مارکتینگ با ایجاد انگیزه برای افراد و شرکت ها به عنوان افیلیت ها، تبلیغات و ترویج محصولات و خدمات را به شکل مؤثرتری انجام می دهد. این مدل همچنین به کمک شناسایی منابع ترافیک موثر و بهینه سازی استراتژی های بازاریابی نیز می آید.

افیلیت مارکتینگ یک مدل کسب و کار آنلاین است که در آن افراد یا شرکت‌ها به نام "افیلیت‌ها" محصولات یا خدمات دیگر شرکت‌ها را تبلیغ می‌کنند و در صورتی که باعث فروش یا اقدام مشخص دیگری شوند، پاداشی دریافت می‌کنند. در این مدل، افیلیت‌ها به عنوان نمایندگان تبلیغاتی عمل می‌کنند و سعی می‌کنند مشتریان را به خرید یک محصول یا خدمت خاص تحت لینک یا کد اختصاصی خودشان ترغیب کنند.

روش‌های مختلفی برای پیاده‌سازی افیلیت مارکتینگ وجود دارد. یکی از متداول‌ترین روش‌ها، استفاده از لینک‌های اختصاصی یا کدهای تخفیف است. هر افیلیت می‌تواند یک لینک یا کد اختصاصی داشته باشد که با استفاده از آن، مشتریان می‌توانند محصول یا خدمت مرتبط را با شرایط ویژه تهیه کنند. هنگامی که یک مشتری از طریق لینک یا کد اختصاصی افیلیت خرید انجام می‌دهد، افیلیت مشخص شده در ابتدا به عنوان منبع معرفی‌کننده شناخته می‌شود و از فروش یا اقدام مشابه، پاداشی به او تعلق می‌گیرد.

به طور کلی، افیلیت مارکتینگ برای هر دو طرف مشارکت‌کننده مزایایی دارد. برای شرکت‌ها، این مدل یک راه موثر برای تبلیغات و افزایش فروش است بدون این که نیاز به هزینه‌های تبلیغاتی زیادی داشته باشند. افیلیت‌ها هم از طریق این مدل می‌توانند به عنوان پیشرفته‌ترین و زمانی‌ترین راهی برای کسب درآمد از طریق اینترنت فعالیت کنند، زیرا نیاز به ایجاد یک محصول یا خدمت خاص ندارند و می‌توانند بر اساس علاقه و تخصص خود محصولات یا خدمات مختلفی را تبلیغ کنند.

 

انواع افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، هر یک با ویژگی‌ها و مزایای خاص خود. در زیر تعدادی از انواع افیلیت مارکتینگ را نام برده و توضیح مختصری ارائه می‌دهم:

  1. Pay Per Sale (PPS): در این مدل، افیلیت‌ها فقط زمانی که یک معامله (فروش) با موفقیت انجام شود، پاداش دریافت می‌کنند. این مدل معمولاً با کمیسیونی مشخص از مقدار فروش همراه است و برای شرکت‌ها به عنوان افیلیت‌ها به دلیل ریسک پایین مناسب است.

  2. Pay Per Click (PPC): در این مدل، افیلیت‌ها بر اساس تعداد کلیک‌هایی که ترافیک به لینک یا آگهی مرتبط باعث می‌شود، پرداخت می‌شوند. در اینجا، میزان فروش واقعی تأثیری بر پرداخت به افیلیت‌ها ندارد.

  3. Pay Per Lead (PPL): در این مدل، افیلیت‌ها بر اساس تعداد اقداماتی مانند پر کردن فرم‌ها، عضویت در خبرنامه و ثبت‌نام در سایت‌ها پرداخت می‌شوند. این مدل برای کسب‌وکارهایی که تمایل دارند اطلاعات مشتریان پتانسیل را جمع‌آوری کنند، مناسب است.

  4. Pay Per View (PPV): در این مدل، افیلیت‌ها بر اساس تعداد بازدیدهایی که آگهی یا صفحه‌های مرتبط دارند، پرداخت می‌شوند. این مدل در تبلیغات آنلاین با ویدیوها (مانند تبلیغات ویدیویی) معمولاً استفاده می‌شود.

  5. Two-Tier Affiliate Marketing: در این مدل، علاوه بر اینکه افیلیت‌ها برای فروش یا اقدامات مشابه پاداش دریافت می‌کنند، اجازه می‌دهد تا افیلیت‌ها با جذب دیگر افراد به برنامه افیلیت، از فروش‌های افراد جذب‌شده نیز کمیسیون کسب کنند.

  6. Niche Affiliate Marketing: در این مدل، افیلیت‌ها به تخصصی‌ترین بخش‌های بازار می‌پردازند و محصولات یا خدماتی را با تأکید بر نیازهای خاص و مشخص گروهی از مشتریان تبلیغ می‌کنند.

  7. Content Affiliate Marketing: در این مدل، افیلیت‌ها محتوای ارزشمندی مثل مقالات، وبلاگ‌ها یا ویدیوها ایجاد می‌کنند که در آن به محصولات یا خدمات مرتبط اشاره می‌شود و از طریق این محتواها ترافیک و فروش را ایجاد می‌کنند.

همه این انواع افیلیت مارکتینگ از اهداف، نوع محصول یا خدمت، ترافیک مورد هدف و سبک بازاریابی متفاوتی استفاده می‌کنند. انتخاب مناسب‌ترین مدل برای یک کسب‌وکار نیازمند شناخت دقیق از بازار و هدف‌گروه مشتریان است.

 

چنانچه علاقمند به فراگیری افیلیت مارکتینگ و کسب درآمد از این روش هستید میتوانید در دوره آموزش افیلیت مارکتینگ ثبت نام کنید